Tipografies i els seus principals usos

Si a l’última publicació donàvem alguns consells sobre l’ús dels textos i les tipografies, aquest cop us presentem alguns grups de les tipografies que més s’utilitzen en el món empresarial, en el de la publicitat, el màrqueting i el disseny web; i quins són els seus usos principals. Què és millor per a un cartell publicitari? Què va més bé per al logotip de la teva empresa? Us en fem cinc cèntims.

Primer de tot, cal distingir entre famílies de tipografies.

  1. Les tipografies amb serifa. Aquestes són les tipografies que provenen directament de les antigues lletres romanes i gregues esculpides a la pedra. Era més senzill afegir-hi aquestes petites ornamentacions a algunes parts de la lletra per desbastar millor la pedra nua. Combinen traços gruixuts i fins. Essent una tipografia molt usada des de segles, és a la que més s’hi ha acostumat la vista: les serifes actuen com a enllaços entre lletres i faciliten la lectura. Sovint s’utilitzen en grans blocs de text, i també tenen cabuda a Internet. Es fa servir sovint per marques (i productes) que volen transmetre cert classicisme, però també un toc d’elegància i savoir faire. Presenten diversos subtipus, com les romanes i les egípcies.
    Alguns exemples de tipografies amb serifa: Times New Roman, Courier, Garamond, Book Antiqua, Georgia...
  2. Les tipografies lineals: també conegudes com a Sans-Serif (sense serifa). Són aquelles que no tenen serifa i, per tant, gaudeixen d’un acabat més recte, lineal; i gairebé no tenen contrastos entre línies, com les anteriors. La seva lectura és més fàcil, per exemple, en pantalles i en el món digital; i per això sovint han estat utilitzades en el món de la publicitat, que utilitza frases més curtes, i no tant els textos llargs. Transmeten modernitat, seguretat, neutralitat i, en ocasions, minimalisme.
    Alguns exemples de tipografies lineals: Arial, Futura, Tahoma, Verdana, Helvetica...
  3. Les tipografies manuscrites: són aquelles que intenten imitar una escriptura manual, de lletres sovint lligades, i amb tendència a la cursiva. En alguns casos, són creades a partir del traç humà real. Són poc llegibles en grans quantitats, i per això es fan servir més aviat en títols, cartells o logotips. En imatges de marca, transmeten creativitat, frescor, proximitat i una personalitat que pot variar molt d’una font a una altra. Ideal per apropar-se als clients. Inclou les d’estil més cal·ligràfic, d’altres més gestuals i les de tipus gòtic, per exemple.
    Alguns exemples de tipografies manuscrites: Vivaldi, Mistral, Belinda, Rising Star, Mystique Marker...
  4. Les tipografies decoratives: abasten un gran ventall de possibilitats i no s’adiuen amb les característiques de les anteriors tipografies. Creades per a cartells i reclams publicitaris (en textos llargs es tornen, habitualment, il·legibles i cansen el lector), són tipografies especials i molt diferents entre elles: algunes, amb traços exageradament gruixuts; d’altres, amb línies intercalades; algunes que obvien una part del traç, d’altres que tenen formes molt més sinuoses o rectes... Permeten desmarcar-se de la resta de marques i productes obtenint un caràcter únic.
    Alguns exemples de tipografies decoratives: Allegro, Bauhaus, Jokerman, Megadeth, Stencil...

A Oh! Comunicació coneixem els usos de les tipografies i les apliquem a la nostra feina. Treballem plegats?

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto